Din varukorg är tom just nu, men har du kikat på våra kategorier?
Din varukorg är tom just nu, men har du kikat på våra kategorier?
Allmänt
Dessa köpvillkor (”Köpvillkor”) gäller när du som konsument gör en beställning av varor via vår webshop på sjobergs.se. Om du som näringsidkare vill göra en beställning ber vi dig att istället kontakta vår kundservice.
Avtal om köp ingås mellan dig som kund och Sjöbergs Workbenches AB, org.nr. 556085-1825, (”Sjöbergs”).
Bolagsinformation:
Sjöbergs Workbenches AB
Fabriksgatan 1
SE-576 95 STOCKARYD
Tfn: +46 382-257 00
E-post: office@sjobergs.se
För att kunna beställa på sjobergs.se måste du ha fyllt 18 år. Du ansvarar för att de lämnade personuppgifterna är korrekta. Sjöbergs förbehåller sig rätten att kontrollera dessa uppgifter. Information kring hur Sjöbergs hanterar dina personuppgifter hittar du i Sjöbergs Workbenches AB:s personuppgiftspolicy. För beställningar på sjobergs.se ingår vi enbart avtal på svenska.
Vår strävan är att all information på sjobergs.se ska vara uppdaterad och korrekt men i undantagsfall kan det förekomma felaktiga uppgifter. Sjöbergs reserverar sig för och förbehåller sig rätten att rätta felaktiga uppgifter kopplat till pris, lagersaldo, feltryck i produktbeskrivningar eller andra felaktiga uppgifter på sjobergs.se.
Alla immateriella rättigheter på sjobergs.se tillhör Sjöbergs eller dess licensgivare. Innehållet såsom varumärken, bilder, produktnamn, beskrivningar, layout, grafik etc. är skyddade genom upphovsrättslig lagstiftning och får inte kopieras eller användas utan skriftligt godkännande av Sjöbergs.
Avtal och beställning
För att kunna genomföra ett köp på sjobergs.se måste du godkänna dessa Köpvillkor och bekräfta att du har tagit del av informationen om hantering av personuppgifter.
De erbjudanden som framkommer i webshopen utgör ett icke bindande erbjudande. I slutet av beställningsprocessen framkommer en sammanställning av de varor du har lagt i varukorgen. Där väljer du även leveranssätt och betalningsmetod. Genom att klicka på knappen ”Betala nu” i kassan i slutet av beställningsprocessen i webshopen åtar du dig att köpa varorna som finns i varukorgen. Ett bindande avtal om köp ingås i och med att du tar emot en skriftlig orderbekräftelse från sjobergs.se till den e-postadress du anger vid beställningen. Orderbekräftelsen innehåller uppgifter om ordernummer, orderdatum och övriga detaljer avseende beställningen. Orderbekräftelsen utgör ett kvitto på din beställning och du uppmanas att noggrant läsa igenom och spara orderbekräftelsen för att ta del av viktig information kring ditt köp och tider för leverans. Innehåller orderbekräftelsen felaktiga uppgifter ber vi dig att omedelbart kontakta vår kundservice. Du kommer att få ett mejl med information om leveransen när ordern har skickats.
När du genomför en beställning på sjobergs.se ska du vara medveten om att det medför en betalningsskyldighet för beställda varor.
Du har möjlighet att avbeställa dina varor med full återbetalning fram till att du tar emot en skriftlig orderbekräftelse från oss.
Priser
De priser som framgår i webshopen vid tidpunkten för beställningen gäller för köpet. I priserna på sjobergs.se ingår moms om 25 %. I kundkorgen när du gör din beställning ser du det totala priset för valda varor inklusive alla avgifter, moms och frakt. Det totala priset visas i sista steget av beställningsprocessen innan en beställning läggs. Priserna bekräftas i orderbekräftelsen.
Betalning
Tillgängliga betalningsmetoder för ditt köp framkommer i beställningsprocessen. Du väljer betalningsalternativ i slutet av beställningsprocessen.
Klarna
Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige (”Klarna”) hanterar betalning i webshopen. För mer information kring betalningsalternativen är du välkommen att besöka klarna.se eller kontakta Klarnas kundservice.
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.
Ytterligare kostnader och villkor kan tillkomma beroende på vilken betalningsmetod du väljer.
Kampanjer
Sjöbergs kan från tid till annan genomföra kampanjer eller erbjuda rabatter på hela eller delar av sortimentet. Dessa kampanjer och rabatter gäller under den tid och med de villkor som anges i samband med kampanjen. Rabatter och kampanjer kan inte kombineras.
Leverans
När du beställer en vara på sjobergs.se har du möjlighet att välja bland tillgängliga leveranssätt. De leveranssätt som är tillgängliga för just din beställning visas i kassan i samband med att du lägger din beställning. Av orderbekräftelsen framkommer en ungefärlig leveranstid. De olika leveranssätten beskrivs nedan.
Leverans sker genom DSV och dess underleverantörer i tillämpliga fall (Fraktbolaget).
Hemleverans – Leverans sker till trottoar/tomtgräns. Avemballering ingår inte.
När varorna finns på DSV:s terminal redo för leverans kontaktar Fraktbolaget dig för bokning av ett leveransintervall. Avisering till dig sker sedan ca. 30 minuter innan leverans så att du vet att transportören är på väg.
Du måste vara tillgänglig via det telefonnummer som du anger vid beställningen och du behöver vara hemma under hela tidsintervallet. För att vi ska kunna leverera dina varor i tid är det viktigt att du informerar Fraktbolaget om sådant som kan påverka leveransen och som är relevant för vald leveransmetod, så som svårframkomlig väg, portkod, tillgång till hiss, etc. DSV:s bilar kan leverera så länge det finns farbar väg eller via Trafikverkets färjor. Övrig båttransport och leverans från sådan transport måste ordnas och bekostas av dig. När du tar emot din leverans behöver du visa giltig id-handling för transportören.
Avbokning av leverans ska ske senast 24 timmar innan godset lastas på bil. Om leverans inte kan ske och det beror på dig eller att avbokning sker för sent, har Fraktbolaget rätt att debitera 80% av fraktkostnaden.
Vid avvikande leveransadress mot fakturaadressen görs en manuell kontroll av adressen och vi kan komma att kontakta dig för att bekräfta beställningen för att undvika falska beställningar.
För mindre leveranser kan leverans ske genom PostNord, i sådant fall sker upphämtning vid ditt närmaste utlämningsställe. Du kommer att meddelas när din leverans är redo att hämtas ut.
Leveranskostnad
Leveranskostnad för din beställning beräknas på ordervärdet (minsta fraktkostnad är 99 SEK) och anges i samband med din beställning. Leveranskostnader framgår också i den skriftliga orderbekräftelsen du får efter din beställning.
Leveranstid
Alla leveranstider är ungefärliga och kan komma att ändras. Normalt sett skickas din beställning ifrån oss 3-5 arbetsdagar efter ordermottagandet. Finns varan du beställt inte på lager kommer vi att kontakta dig med besked om leveransvecka. Alla leveranstider avser tiden från när vi tar emot din order till tiden för att beställningen har skickats från vårt lager.
Om leveranstiden blir längre än vad som framkommer av orderbekräftelsen meddelar vi dig så snart vi fått information om förseningen. Sjöbergs ansvarar inte för försening som beror på dig eller tredje part, och som ligger utanför vår kontroll.
Transportskador
När du tar emot en leverans ska godset alltid kontrolleras för transportskador. Eventuella transportskador, så som godsskada, emballageskada eller saknat kolli, ska noteras på transportörens fraktsedel och signeras av både dig och transportören. Du ska sedan anmäla transportskadan omedelbart till DSV:s kundservice på dsv.se. Om skadan upptäcks först efter uppackningen ska anmälan om skadan göras till Fraktbolagets kundservice inom 7 kalenderdagar (leveransdag inkluderad) från mottagandet av varan.
Vid upphämtning av leverans från ett utlämningsställe, som tillhandahålls av PostNord, ska eventuella skador på förpackningen eller varan rapporteras direkt till PostNords kundservice. Om skadan upptäcks först efter uppackning, anmäl skadan till PostNords kundservice inom 7 kalenderdagar från mottagandet av varan. För ytterligare hjälp, kontakta vår kundservice.
Ångerrätt
Du har enligt lag rätt att ångra ditt köp utan att ange någon anledning inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag då du eller någon tredje part på uppdrag av dig tar emot varan.
Du har rätt att undersöka varans art, egenskaper och funktion, tänk dock på att varan ska skickas tillbaka i originalskick. Om du hanterar varan i större utsträckning än nödvändigt har vi rätt att få ersättning för värdeminskningen.
Vill du utöva ångerrätten ska du till Sjöbergs Workbenches AB, Fabriksgatan 1, 576 95 Stockaryd, +46 382-257 00, office@sjobergs.se, skicka ett klart och tydligt meddelande om att du vill frånträda avtalet (t.ex. via brev eller mejl). Du kan använda detta formulär men du måste inte använda det. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Om du frånträder ditt köp kommer vi att betala tillbaka hela ordersumman, inklusive leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet.
Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för betalning, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.
Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.
Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Vissa skrymmande produkter kräver specialtransport vilket medför en högre returkostnad. Kostnaderna uppskattas till maximalt cirka 3000 kr.
Behöver du hjälp eller ytterligare information ber vi dig kontakta vår kundservice som hjälper dig vidare.
Reklamation
När du köper en vara på sjobergs.se har du enligt svensk lag tre års reklamationsrätt. Det innebär att du kan reklamera fel på din vara som fanns vid köpet men som kanske visar sig först senare. Ett fel som beror på vanvård, olyckshändelse eller liknande ansvarar dock inte Sjöbergs för. Om du vill åberopa reklamationsrätten av en felaktig vara ska du meddela till vår kundservice så snart du upptäcker felet. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du märkte felet eller borde ha märkt felet. Om du reklamerar inom två månader anses du ha reklamerat inom skälig tid. När vi tagit emot din reklamation gör vi en bedömning av varan utifrån gällande lagstiftning. Om den reklamerade varan efter sådan bedömning visar sig vara felaktig kompenserar vi dig i enlighet med gällande konsumentlagstiftning men om varan visar sig inte vara felaktig har Sjöbergs rätt att neka reklamationen. Vid en nekad reklamation betalar du returfrakten. För godkänd reklamation står Sjöbergs för returfrakten.
Inget i dessa villkor utesluter eller på något sätt inskränker de lagstadgade rättigheterna som du har rätt att göra gällande.
Garantier
Produkter under varumärket Sjöbergs, som tillverkats av Sjöbergs Workbenches AB, omfattas av följande garantier:
Garantin omfattar såväl material- som tillverkningsfel. Garantivillkoren och garantiperioden för extern leverantör är begränsad till de garantivillkor och den garantiperiod som extern leverantör tillämpar för sina produkter. Under garantiperioden ska du använda produkterna i en rumsmiljö med en relativ fuktighet på mellan 40 % till 55 %, samt följa Sjöbergs övriga skötselanvisningar som finns på Sjöbergs hemsida.
Kontaktuppgifter
Du kan kontakta kundtjänst på följande sätt:
E-post: office@sjobergs.se eller telefonnummer +46 382-257 00
Personuppgifter
Sjöbergs behandlar dina personuppgifter när du genomför ett köp på sjobergs.se inklusive namn, leveransadress, kontaktuppgifter och betalningsinformation. Ändamålet med behandlingen är att kunna hantera din order, leverera dina varor och tillhandahålla kundtjänst. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för fullgörande av avtal med anledning av ditt köp och leverans av beställda varor.
För mer information om hur dina personuppgifter behandlas, se vår personuppgiftspolicy.
Lagval och tvistlösning
Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Köpvillkor ska tolkas i enlighet med svensk lag. Tvister med anledning av Köpvillkoren eller avtalet ska avgöras av allmän domstol i Sverige.
Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförfarandet och följer ARN:s rekommendationer.
Ändring av Köpvillkoren
Sjöbergs förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Köpvillkor löpande. Uppdateringar av Köpvillkoren publiceras på sjobergs.se och gäller för köp som ingås efter uppdateringen.
Dessa Köpvillkor gäller för köp som ingås efter 2025-08-01